اصول اولیه لوله کشی اسپلیت یا کولر گازی

اصول اولیه لوله کشی اسپلیت یا کولر گازی

پس از بازدید کارشناسان ما از محل مورد نظر جهت لوله کشی اسپلیت و محاسبه بار سرمایش مورد نیاز ساختمان ضروری است که پس از آن آمپر و برق مورد نیاز سیستم کولر گازی به کارفرما اعلام شود خوشبختانه با توجه به تولید دستگاههای اینورتر توسط اغلب شرکتهای تولید کننده کولر گازی  مصرف کننده گان قدرت بیشتری درانتخاب  این نوع سیستم خواهند داشت معمولا برای ساختمانهایی تا متراژ حدودا 140 متر با در نظر گرفتن ضریب هم زمانی کارکرد دستگاه در یک واحد اپارتمان  میتوان از این سیستم با برق تک فاز 25 یا 32 امپر استفاده کرد که در صورت خریداری دستگاه اینورتر هزینه مربوط به برق جهت این متراژ به مراتب کاهش خواهد یافت .

پس از ان انتخاب محل قرار گیری یونیت خارجی میباشد یونیت خارجی معمولا در پشت بام یا در صورت توافق کارفرما و مهندس معمار در بالکن ساختمان نصب میشود به جهت محدودیت طول لوله کشی در سیستمهای اسپلیت نزدیکترین فاصله برای هر دو پونیت در نظر گرفته میشود .. در صورت قرار گیری چندین یونیت خارچی در پشت بام ترتیب چیدمان آنها بر اساس کاهش طول لوله کشی هر یونیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است که توسط کارشناسان ما رعایت خواهد شد

پس از محاسبه بار سرمایشی در ساختمان و انتخاب نوع سیستم سرمایش اعم از کولر گازی اسپلیت یا اسپلیت کانالی (داکت اسپلیت) توسط کارفرما نوبت به انتخاب سایز لوله مسی جهت انتقال گاز و مایع مبرد میرسد. در این زمان بهتر است که مارک یا برند دستگاه هم توسط کارفرما انتخاب شود چون درتعداد محدودی  از محصولات سایز لوله ها متفاوت میباشد .

بهتر است است لوله مورد نظر از داخل داکت عبور داده شود ویا در صورت عمودی بودن طول لوله کشی بهتر است لوله مورد نظر از داخل لوله و یا غلاف عبور داده شود در غیر این صورت تا پایان کار ساختمان باید مراقبت ویژه ای از لوله ها به عمل اید.

ضخامت لوله مسی یا به اصطلاح گوشت لوله مسی از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا در صورت کم بودن ضخامت باعث دو پهن شدن لوله در حین اجرای کار میشود و مانع عبور گاز یا مایع خواهد شد. به همین جهت بسته به سایز لوله مسی ضخامت آن مقفاوت خواهد بود به این صورت که هر چه سایز لوله بیشتر باشد ضخامت  یا گوشت لوله هم باید افزایش یابد که دارای نسبت مستقیم میباشد . سایز لوله ای مسی بر اساس اینچ یا میلیمتر محاسبه شده بنابراین گوشت لوله یا ضخامت لوله  هم بر اساس اینچ یا میلیمتر  محاسبه خواهد شد .سایزهای متداول در کولر هری گازی 1/4 و 3/8 و 1/2  و 5/8 و 3/4 و 7/8 میباشد .

میشود.  بنابراین جهت دستگاه 9000 از لوله های مسی در سایزهای  1/4  و 3/8  با ضخامت های 0.63 و 0.75 میلیمتر استفاده

که سایز 0.63 متداول تر میباشد.

 

و معمولا  جهت دستگاه 18000 و 12000 از لوله های مسی در سایزهای 1/4 و 1/2 با ضخامت های 0.63 و 0.75 میلیمتر استفاده میشود.که جهت لوله مسی با  سایز 1/2 بهتر است از لوله با ضخامت بیشتر از 0.63  استفاده شود.

همچنین جهت دستگاههای با ظرفیت  24000 و 30000 و 36000 از لوله های مسی در سایزهای 3/8  و 5/8 و  با ضخامت های 0.75 و 0.81  میلیمتر استفاده میشود.

جهت دستگاه های با ظرفیت  بالاتر که از لوله های مسی  با سایزهای 3/4 و 7/8  استفاده میشود از ضخامت های 0.75 و 0.81  میلیمتر استفاده میشود.

لازم به ذکر است که جهت تعیین سایز لوله کشی الزاما از کاتالوگ هر دستگاه استفاده خواهد شد و توصیه های بالادر مورد سایز لوله مسی  در مورد همه برندهای موجود در بازار مصداق ندارد .

پس از انتخاب سایز و ضخامت لوله مسی نوبت به اجرای ان میرسد و بهتر است لوله را  به صورتی برش دهند که در طول مسیربه اصطلاح یک تکه باشد و نیاز به جوشکاری نباشد.

انتخاب تعداد رشته کابل همراه لوله های مسی در کولر گازی در برندهای مختلف متفاوت میباشد اما اصولا با در در نظر گرفتن کابل 6*1 زمینه نصب انواع کولرهای گازی فراهم میشود.

در پایان پس از اجرای لوله کشی مسی مسیر آن توسط گاز ازت  تست میشود که این مراحل توسط پرسنل اجرا انجام میشود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *