مقایسه رادیاتور پنلی با رادیاتور پره ای

مقایسه رادیاتور پنلی و پره ای

مقایسه رادیاتور پنلی با پره ای !


در اینجا سه گزینه برای مقایسه هر دو نوع رادیاتور وجود دارد اول در مورد ظاهر و زیبایی رادیاتور ها دوم در رابطه با هزینه تمام شده و سوم در رابطه با راندمان و دوام رادیاتور ها 

ظاهر و زیبایی رادیاتور :

انتخاب ظاهر و زیبایی هررادیتور بستگی به نظر شخصی شما دارد اما توجه نمایید از رادیاتوری استفاده نمایید که با دکوراسیون داخلی منزل شما هماهنگی لازم را داشته باشد.  استفاده از رنگهای خنثی برای رادیاتور این عمل را برای شما ساده تر مینماید برای زیبا تر شدن فضا میتوان از رادیاتور های خاص و متفاوت یا به اصطلاح دکوراتیو نیز استفاده نمود  که معمولا قیمت این گونه رادیاتور ها بالاتر است .  در هنگام خرید رادیاتور های شیشه ای نیز دقت نمایید که طرح و رنک رادیاتور با کاغذ دیواری و رنگ دیوار هماهنگی لازم را داشته باشد.

قیمت تمام شده رادیاتور :

مورد دوم مربوط به هزینه  تمام شده رادیاتور میباشد که در حال حاضر رادیاتور های آلومینیومی نسبت به رادیاتور های فولادی ( پنلی ) دارای قیمت بالاتری هستند. همچنین قیمت رادیاتور های دکوراتیو ازجنس استیل و یا رادیاتور های پنلی فلت لاین  نیز معمولا از انواع دیگر بالاتر است . نوع دیگر رادیاتورها , رادیاتور های دکوراتیو از جنس آلومینیوم هستند که به صورت ایستاده و افقی موجود میباشند رادیاتور دکوراتیو آنیت یکی از این نوع رادیاتور ها ست که از راندمان حرارتی نسبتا بالایی برخوردار است  . در مجموع میتوان گفت اگر به دنبال خرید یک رادیاتور دکوراتیو نیستید رادیاتور های پنلی در صورتی که از کیفیت ساخت بالایی برخوردار باشند دارای قیمت مناسب تری هستند و برای خرید توصیه میشوند. 

دوام و راندمان گرمایی رادیاتور:

همه انواع رادیاتورها گرمای خود را به  دو صورت تابشی و همرفتی (سیکل جریان هوا ) به محیط انتقال میدهند . حال  راندمان و میزان حرارت هر دو نوع رادیاتور( پنلی و آلومینیومی) را مورد بررسی قرار میدهیم که محاسبه آن نیز ساده است با نظر به اینکه هر پره رادیاتور آلومینیومی چه مقدار حرارت تولید میکند و محاسبه جمع میزان حرارت مجموع پره های آلومینیومی در یک متر طول در مقایسه با میزان حرارت تولید شده توسط یک متر طول از رادیاتور پنلی دوکنوکتور میتوان دریافت که راندمان هر دو نوع رادیاتور تقریبا برابر است. با توجه به اینکه ضریب انتقال حرارت آلومینیوم بیشتر از آهن یا فولاد میباشد پس دلیل راندمان برابر رادیاتور های فولادی پنلی در چیست ؟

علت آن را باید در نوع طراحی این نوع رادیاتورها  دریافت زیرا در این رادیاتورها  آب گرم که وسیله انتقال حرارت به بدنه رادیاتور میباشد از دو صفحه پشت و روی رادیاتور و در داخل شیار هایی در جریان است واین آب گرم در مقایسه با رادیاتور های آلومینیومی که فقط از لوله وسط رادیاتورعبور میکند  دارای سطح تماس بیشتری با ورق رادیاتور پنلی است که گرمای را به کنوکتور های وسط رادیاتور نیز انتفال میدهد. اما این حجم آبگیری بیشتر نیز در رادیاتور های پنلی باعث میشود تا پکیج مقداری بیشترانرژی صرف گرم کردن آب نماید. که با استفاده از شیر های ترموستاتیک میتوان در مصرف انرژی صرفه جویی بسازیی داشت. در عوض رادیاتور های پره ای با استفاده از پره های جانبی کنار هر پره سطح تماس رادیاتور با هوای محیط را افزایش داده اند. بنابراین رادیاتور هایی که با حجم آب گیری کمتر گرمای بیشتری تولید نمایند ازکیفیت بالاتری برخوردار هستند. یعنی رادیاتورهای آلومینیومی با طراحی بهترمیتوانند عملکرد بهتری نسبت به رادیاتور های پنلی داشته باشند. اما ایا رادیاتورهای فولادی اکسید میشوند یا به اصطلاح زنگ میزنند؟  جواب این سوال نیز منفی است زیرا در سیکل بسته ی آب در رادیاتور پنلی , اکسیژن ویا هوایی برای اکسید شدن و یا زنگ زدن رادیاتور وجود ندارد  اما  به هر حال هر کالایی یک عمر مفید دارد .

رادیاتور های الومینیوم به صورت پره پره میباشند و این پره ها به وسیله پیچ هایی تحت عنوان مغزی رادیاتور به یکدیگر متصل شده اند . در صورتی که جنس آلومینیوم پره ها از کیفیت بالایی برخوردارنباشد و یا استانداردهای مربوطه را نداشته باشد پس مدتی رادیاتور دچار پوسیدگی میشود در این حالت میتوان پره مورد نظر را از بلوک رادیاتور جدا کرد . در صورت عدم کیفیت رادیاتور و گذشت زمان ,  جدا شدن پره معیوب از بلوک رادیاتور مشکل بوده ودر بعضی موارد باعث شکستگی پره های اطراف نیز میشود. بهتر است این کار توسط متخصصان انجام شود. همچنین میتوان به پره های رادیاتور مورد نظر در صورت عدم رضایت ازگرمایش محیط تعدای پره اضافه نمود . که این مورد در رادیتور های پنلی (فولادی) امکان پذیر نیست .رادیاتور های پره ای معمولا به صورت بلوکهای 5 و 7 و 10 پره دربازار موجود میباشند. یکی از ایرادات رادیاتور های پره ای و آلومینیومی واگنش این رادیاتور ها با قطعات مسی داخل پکیج میباشد در این حالت آب در سیکل رادیاتور به صورت الکترولیت عمل کرده و باعث تجزیه مولوکهای آب به هیدروژن و اکسیژن میشود که با انجام عمل به اصطلاح هوا گیری رادیاتور هیدروژنهای انباشته شده از بالاترین قسمت رادیاتور خارج میشود. لازم به ذکر است که این عمل بسیار ضروری بوده و در صورت پشت گوش انداختن آن پس از مدتی قسمتی از رادیاتور به علت وجود هوا در آن سرد میشود  و در پاره ای از موارد این هوا حتی باعث سوختن پمپ پکیج نیز خواهد شد .  عملکرد این رادیاتورها با سیستم موتور خانه ها وحرارت مرکزی بسیار عالی میباشد. تعداد محدودی از شرکت های تولید کننده با زدن یک نوع رزین خاص به داخل پره های رادیاتور آلومینیوم این مشکل را برطرف نموده اند که ازجمله این شرکتها رادیاتور آنیت میباشد. 

در انتخاب رادیاتور به این نکات دقت کنید

بهتر است محاسبه دقیق بار حرارتی و حرارت مورد نیاز محل  توسط یک کارشناس  محاسبه شود که این محاسبه می تواند هزینه های اضافی شما را کاهش دهد. لازم به ذکر است در صورت استفاده از رادیاتور پنلی هر متر رادیاتور برای گرم کردن فضایی در حدود 16 متر مربع کافی میباشد. در صورت خرید رادیتور آلومینیومی هر پره معمولا برای گرمایش یک متر مربع فضا کافیست.

رادیاتور های پنلی با دونوع بست دیواری در بازار موجود میباشد که به اصطلاح به رادیاتور های یک رو و رادیاتور های دو رو معرفی میشوند.که هر دو نوع آن مورد تایید هستند اما رادیاتورهایی که به صورت یک رو تولید میشوند به خاطر بستی که در پشت رادیاتور دارند دارای کیفیت اتصال بهتری به دیوارهستند و فاصله رادیاتور با دیوار را میتوان تا حدودی به وسیله آن تنظیم نمود  

 دقت نمایید رادیاتور را از برندهای معتبر دربازار خریداری نمایید زیرا در صورت وجود هر گونه مشکل در آینده میتوانید ازگارانتی معتبر آن جهت تعویض رادیاتور استفاده نمایید.

همچنین فرایند تولید رادیاتور بسیار مهم میباشد معمولا رادیاتور های با تکنولوژی تولید بالاتر دارای طول عمر بیشتری هستند.زیرا در فرایند تولید رادیاتورهای پنلی و در بدنه رادیاتو ها اتصالات و انواع جوش و نقطه جوش بکار برده شده که در صورت استاندارد نبودن این موارد باعث بروز مشکلات در آینده خواهد شد.

کیفیت رنگ رادیاتور را هم مد نظر قرار دهید زیرا در صورت مناسب نبودن رنگ رادیاتور در برخورد با کوچکترین شیی خارجی رنگ رادیاتور جدا میشود .همچنین رنگ رادیاتورهای با کیفیت از شفافیت و براقی خاصی برخوردار هستند.

نکته بعدی اینکه ,  سعی نمایید رادیاتورها را در قسمت هایی از ساختمان که ورود سرما بیشتر است تعبیه کنید، مثلا زیر پنجره ها و نزدیک جداره های خارجی بنا.

در انتخاب شیرها دقت نمایید و بدانید که اگر از شیرهای ترموستاتیک استفاده کنید، هزینه قبوض شما کاهش پیدا میکند و به عمر موتورخانه و پکیج تان هم افزوده می شود، همچنین اگر شما شیر هواگیریخ ودکار نصب کنید، عمل هواگیری به سهولت انجام می شود و خطر نشت آب به مبلمان واثاثیه را کاهش می دهد. هواگیری مناسب باعث افزایش عمر کلیه تجهیزات می شود.

در مورد رادیاتورهای پره ای مدلی را انتخاب کنید که در بازار به وفور از آن مدل موجود باشد تا اگر در آینده درصورت آسیب دیدن خواستید یک پره بخرید، دچار مشکل نشوید. علاوه بر این یادتان باشدکه هرچه عرض پره بیشتر باشد، بلوک رادیاتور جمع و جورتر و زیباتر خواهد شد؛بنابراین بهترین سایز رادیاتور پره ای نوع ۸ سانتیمتری آن است.

حواستان باشد که فاصله حداقلی رادیاتور با دیوار و کف را حفظ کنید، چون عدم رعایت این فاصله باعث کاهشراندمان رادیاتور می شود.

دقت کنید که تمیز کردن سطوح رادیاتورها باعث افزایش راندمان حرارتی آن و کاهش دوده زدن و سیاه شدن دیوار اطراف رادیاتور می شود، همچنین سعی کنید تا جایی که ممکن است فضای اطراف رادیاتور بازباشد تا هوا بهتر گردش کند.یکی دیگر از مزایای رادیاتور استفاده از رادیاتورهای حوله خشک کن در فضاهایی مانند حمام و سرویس بهداشتی است که هم رطوبت را کم می کند و هم حوله البسه نم دارتان را می توانید خشک کنید و امروزه هم مدل های دکوراتیو زیبایی در بازار وجود دارد که شما می توانید متناسب با دکور حمام خود حوله خشک کنی مناسب انتخاب نمایید. 

شیر ترموستاتیک رادیاتور

نحوه عملکرد بدین گونه است که کاربر دمای دلخواه محیط را توسط اعداد روی ترموستات مشخص می کند.
هرکدام از این اعداد نشان دهنده دمای تعیین شده در جدول زیر است :

عدد شاخص  * 1 2 3 4 5
دمای محیط 8 12 16 20 24 28

پس از انتخاب دمای دلخواه، ترموستات دمای محیط را حس می کند. زمانی که دمای اتاق گرمتر از دمای مشخص شده شود، ترموستات به شیر فرمان میدهد و شیر مسیر آب ورودی به رادیاتور را قطع می کند. در نتیجه رادیاتور سرد می شود تا از گرم کردن بیشتر محیط و اتلاف انرژی جلوگیری شود. هنگامی که دمای محیط سردتراز مقدار مشخص شده گردید، شیر مسیر آب ورودی به رادیاتور را وصل می کند و رادیاتورگرم می شود. به این نحو با گرم و سرد شدن رادیاتور دمای محیط شما همواره ثابت خواهد ماند.
یکی دیگر از مشخصه های شیر های ترموستاتیک رادیاتور دانفوس قابلیت تنظیم میزان آب ورودی به رادیاتور می باشد. بدین منظور درپوش قرمز رنگ را از روی شیر بیرون بکشید.حلقه تنظیم را کمی به بیرون کشیده و بچرخانید. در شرایط عادی حرف N می بایست روبروی شاخص قرار داشته باشد. درحالتیکه میزان فشار آب یا حجم ورودی آب مطلوب نیست می توانید با قرار دادن حلقه تنظیم روی عدد مناسب ( به شکل تجربی ) مشکل را برطرف نمایید.

شیر ترموستاتیک دانفوس مناسب جهت استفاده سیستم های گرمایش داخلی ساختمان دو لوله ای بوده وجهت کنترل دمای اتاق ها به شکل جداگانه وکاهش هزینه مصرف انرژی کاربرددارد.

لازم به ذکر است در این نوع شیر ترموستاتیک دانفوس – بر مبنای استاندارد اروپایی – دمای بستن شیر 2 درجه بالا تر از دمای ست شده است که از باز و بسته شدن های مکرر در نقطه تنظیم شده جلوگیری می کند. به عنوان مثال اگر دمای اتاق روی 24 درجه سانتیگراد تنظیم شده باشد. شیر ترموستاتیک در دمای 26 درجه شیر را می بندد.

در صورت تمایل به صرف هزینه کم تر می توانید اقدام به خرید شیر رادیاتور و شوفاژ نمایید.از لحاظ هزینه این محصول به مراتب پایین تر بوده اما عملکرد آن ( قطع و وصل آب ورودی به رادیاتور ) به شکل دستی می باشد. این امر ممکن است در هزینه اولیه کاهشی را در پی داشته باشد اما همانطور که پیش از این عنوان شد ، شیرترموستاتیک  مزیت کاهش مصرف انرژی ( به دلیل نگه داری دمای اتاق در نقطه تنظیم شده )  را دارابوده که سبب می شود هزینه ابتدایی از طریق کاهش هزینه مصرف انرژی خیلی زود جبران  گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *