راهنمای خرید پکیج

خرید پکیج دیواری





راهنمای خرید پکیج دیواری

پکیج دیواری در حقیقت یک موتورخانه شوفاژ در ابعاد کوچک است که دو وظیفه مهم برعهده دارد

 1 – تامین آب گرم مصرفی یعنی آب مورد نیاز جهت استحمام وغیره 

2- انتقال گرما به محیط داخل ساختمان از طریق چرخش آب گرم در رادیاتور ها.

پکیج های خانگی جهت متراژهای مختلف ساختمان طرای شده اند مثلا برای آپارتمان با متراژ تا حدود 150 متر مربع پکیج 24000 معرفی میشود که بعدا روش انتخاب پکیج مورد نیاز برای هر واحد را توضیح خواهیم داد .

نکات مهمی که در هنگام خرید پکیج باید در نظر گرفت :

1 – در هنگام خرید پکیج دقت لازم را بعمل آورید زیرا این دستگاه همزمان با سه عنصر آب و هوا و آتش در ارتباط است و توسط نیروی برق و گاز عمل گرم کردن آب و و هوای منزل شما را بعهده دارد . بنابراین نوع دستگاه و گارانتی و خدمات پس از فروش آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

2- پکیج را متناسب با ظرفیت محل خود در نظر بگیرید بنابراین در صورت انتخاب پکیج با ظرفیت بیشتراز محل مورد نیاز باعث افزایش هزینه مصرف گاز و اتلاف انرژی خواهد شد.

3- اگر پکیج شما در داخل ساختمان نصب میشود – پکیج هایی که تولید صدای کمتری دارند را در نظر بگیرید .برای پی بردن از این قضیه شما میتوانید از کاتالوگهای موجود در بازار برای مقایسه پکیج ها از نظر صدا استفاده نمایید .و یا از فروشنده کمک بخواهید.

4-بهتر است برای انتقال گرمای پکیج به محیط از رادیاتور استفاده نمایید در صورت استفاده از فن کویل سعی نمایید تعداد محدودتری فن کویل استفاده را به پکیج وصل نمایید زیرا فن کویل به تعداد زیاد باعث استهلاک بیشتر در پکیج شده و عمر پکیج را کوتاهتر میکند.در این صورت بهتر است از پکیج های زمینی و مخزن دار استفاده نمایید.

4-در صورت استفاده از فن کویل به جای رادیاتور در منزل شما در زمان استفاده از آب گرم مصرفی پکیج اولیوت گرمایش را به آب گرم مصرفی میدهد و در زمان استفاده طولانی مدت از آب گرم مصرفی مثلا هنگام استحمام باعث سرد شدن فن کویل ها و زدن باد سرد توسط آنها خواهد شد که این ایراد با قرار دادن یک سنسور دما جهت پکیج قابل اصلاح است.

5- در طبقات آخر آپارتمان به دلیل اینکه طول عمودی لوله دودکش ساختمان کمتر از ۳ متر است حتما می بایست پکیج فن دار نصب گردد. اما در طبقات زیرین در صورتی که طول افقی لوله دودکش کم باشد(کمتر از ۱ متر) می توان از پکیج بدون فن استفاده کرد و از صدای فن پکیج به خصوص در زمستان در امان بود . هر چند برای ایمنی از گازهای سمی احتراق بهتر است از پکیج های فن دار بویژه با دودکش دو جداره استفاده شود.


6- در صورت استفاده از فن کویل های سقفی و یا سیستم گرمایش از کف بهتر است از پکیج با پمپ قوی یا پکیج با ظرفیت بالا تر استفاده شود. هنگام خرید پکیج بایستی به مسیر لوله کشی و افت فشار آن توجه نمود هد پمپ سیرکولاسیون معمولا برای حداکثر ۳۵ الی ۵۰ متر مسیر لوله طراحی شده است.

توجه به هد پمپ سیر کولاسیون 

هنگام خرید پکیج بایستی به مسیر لوله کشی و افت فشار آن توجه نمود هد پمپ سیرکولاسیون معمولا برای حداکثر ۳۵ الی ۵۰ متر مسیر لوله طراحی شده است. البته با توجه به نوع لوله ی بکار رفته در مدار لوله کشی افت سیستم متفاوت خواهد بود کمترین افت در سیستم لوله کشی را لوله های انعطاف پذیر چند لایه دارند. زبری کم لوله های انعطاف پذیر و بی نیازی از اتصالات مختلف باعث کاهش افت فشار در این سیستم ها می شود.

توجه به هد پمپ سیر کولاسیون 

هنگام خرید پکیج بایستی به مسیر لوله کشی و افت فشار آن توجه نمود هد پمپ سیرکولاسیون معمولا برای حداکثر ۳۵ الی ۵۰ متر مسیر لوله طراحی شده است. البته با توجه به نوع لوله ی بکار رفته در مدار لوله کشی افت سیستم متفاوت خواهد بود کمترین افت در سیستم لوله کشی را لوله های انعطاف پذیر چند لایه دارند. زبری کم لوله های انعطاف پذیر و بی نیازی از اتصالات مختلف باعث کاهش افت فشار در این سیستم ها می شود.

پکیج دیواری فن دار چیست؟ 

پکیج دیواری فن دار طوری طراحی شده است که نیازی به استفاده از دودکش ساختمان ندارد و هوای مورد نیاز سوختن در دستگاه را از محیط آزاد ( بیرون از محل نصب دستگاه ) به داخل دستگاه می مکد.

به همین دلیل پکیج دیواری فن دار مجهز به یک دودکش مخصوص دوجداره می باشد که جداره داخلی آن قطرش ۶ سانتیمتر بوده و دود دستگاه از طریق این لوله به محیط بیرون تخلیه می گردد و جداره خارجی آن۱۰  سانتیمتر می باشد و لوله ۶سانتیمتر تخلیه دود در آن قرار دارد و هوای تازه مورد نیاز جهت سوختن در دستگاه از طریق این لوله وارد محفظه احتراق دستگاه می شود.

 پکیج دیواری فن دار

شرایط مورد نیاز جهت استفاده از از پکیج دیواری فن دار

هرگز نباید جداره بیرونی دودکش پکیج دیواری فن دار را جدا نمود و از هوای محیط اطراف محل نصب دستگاه استفاده کرد.

لوله دودکش پکیج دیواری فن دار باید حتما به محیط آزاد بیرون از محل نصب دستگاه ارتباط داشته باشد تا دود ایجاد شده در دستگاه به محیط بیرون از منزل تخلیه گردد و همچنین هوای مورد نیاز پکیج  نیز از محیط بیرون از آپارتمان تامین گردد.

اگر در مواردی فاصله بین پکیج و پنجره یا دیوار خارجی بیشتر از اندازه طول لوله دودکش دوجداره موجود داخل کارتن باشد، یا نیاز به زانو باشد، باید حتما از لوله رابط و زانوی مخصوص دوجداره پکیج دیواری فن دار استفاده نمود.

نهایت طول لوله دودکش پکیج دیواری فن دار ۴ متر افقی می باشد که به ازاء استفاده از هر زانو، یک متر از۴ متر طول لوله دودکش کم می شود.

بخاطر اینکه قدرت مکش و دهش فن برای۴ متر طراحی شده است در مواردی که طول دودکش کم باشد بدلیل قدرت زیاد فن هوای ورودی  به محفظه احتراق پکیج بیش از حد لازم می شود و باعث می شود که دستگاه براحتی و سریع روشن نشود و برای رفع این مشکل دو حلقه فلزی که داخل کارتن دستگاه موجود می باشد و یکی به سایز۷۵  میلیمتر و دیگری  به سایز ۸۰ میلیمتر می باشد که برای  کم کردن دبی هوای ورودی به محفظه احتراق می توان از آنها استفاده نمود.
اگر طول لوله دودکش کمتر از یک متر باشد، باید از حلقه سایز ۸۰ میلیمتر استفاده شود و اگر بین ۱ تا ۵/۱ متر باشد، باید از حلقه سایز ۷۵ میلیمتر استفاده نمود و زمانی که طول دودکش بیشتر از ۵/۱ متر باشد، نیازی به استفاده از حلقه  کم کننده دبی نیست.

در محل هایی که دودکش مناسب وجود نداشته و یا دودکش موجود در ساختمان از کشش مناسبی برخوردار نباشد، باید حتما از پکیج دیواری فن دار استفاده شود.

دودکش مخصوص دو جداره پکیج دیواری فن دار وظیفه تخلیه دود دستگاه به محیط بیرون و تامین هوای تازه مورد نیاز سوختن در دستگاه را از میحط بیرون بر عهده دارد و باید وارد محیط آزاد شود و هرگز نباید به داخل دودکش ساختمان متصل شود.

هرگز نباید دودکش مخصوص پکیج فن دار دستکاری و خارج از استاندارد شرکت نصب گردد.

در صورتیکه قصد نصب پکیج را در داخل کابینت را دارید حتما توجه کنید که دستگاه برای احتراق نیاز به اکسیژن دارد و حتما باید درب کابینت کرکره ای یا زیر کابینت و دستگاه کاملا باز  باشد تا پکیج اکسیژن مورد نیاز خود را از ای طریق دریافت کند.

منبع :tasisatereza.com

پکیج ها اکثرا به دو صورت دو مبدله و تک مبدله در بازار موجود می باشد

اما اکثر شرکتها اقدام به تولید پکیج های دو مبله نموده اند

پکیج های تک مبدله :  در پکیج های تک مبدله همان گونه که در تصویر مشخص است شعله در ارتباط مستقیم با مبدل حرارتی میباشد و آب گرم مصرفی و آب گرم جهت رادیاتور هر دو از این مبدل تامین مشود. زمانی که مصرف کننده شیر آب گرم را باز میکند – اب سرد شهر وارد پکیج میشود و با حرارت مستقیم شعله از طریق مبدل دستگاه گرم شده و به سمت مصرف کننده میرود – همین عمل برای سیکل بسته رادیاتور در زمستان نیز اتفاق میافتد که عمل گردش در رادیاتور های توسط پمپ صورت میگیرد.

ایراد این نوع مبدلها ارتباط مستقیم شعله با آب میباشد که کنترل دمای آب را مشکل میکند مثلا در زمان استحمام باعث تغییرات ناگهانی در دمای آب هستیم همینطور زمانی که شعله مستقیم با مبدل در تماس است باعث ایجاد رسوب در مبدل پکیج میشود و عمر مبدل دستگاه را کمتر میکند.

پکیج های دو مبدله : عملکردی شبیه به دستگاه های تک مبدل دارند با این تفاوت که برای گرم شدن آب مصرفی و آب گرم مورد نیاز رادیاتور ها بجای استفاده از شعله مستقیم از یک مبدل دیگر استفاده میشود به این صورت که مبدل اصلی پکیج , آّب گرم شده در یک سیکل بسته توسط یک مشعل را به یک مبدل صفحه ای انتقال میدهد . حال آب کرم مصرفی و آب گرم مورد نیاز رادیاتور ها با عبور از مبدل صفحه ای گرمای مورد نیاز را دریافت میکند . در این دستگاه ها نوسانات دمای آب کمتر میباشد و هنگام استفاده , آّب گرم به صورت یکنواخت به مصرف کننده میرسد. همچنین ایجاد رسوب در مبدل پکیج نیز کمتر میشود.

مزایای پکیج دیواری دو مبدل:
–    تولید آبگرم مصرفی یکنواخت
–    رسوب گیری کمتر
مزایای پکیج دیواری تک مبدل:
–    استهلاک کمتر به دلیل فعال نبودن پمپ در حالت تابستانی
–    تولید آبگرم مصرفی سریعتر

نتیجه گیری:
با توجه به مطالب گفته شده در بالا و صحبت های انجام شده با کارشناسان می توان به این نتیجه رسید که برای مکان هایی که املاح آب آنها بالای  500PPm  باشد بهتر است از پکیج های دیواری دو مبدل استفاده شود ولی برای محیط هایی که املاح آب کمتری دارد خرید پکیج دیواری تک مبدل  به صرفه تر می باشد.

مزایای پکیج دیواری

  1. استقلال واحدهای مسکونی از یکدیگر
  2. استقلال هر واحد مسكونی در تامین آب گرم مصرفی و گرمایش محیط
  3. عدم نیاز به احداث موتور خانه ی مرکزی
  4. امکان کنترل سیستم در داخل ساختمان
  5. عدم هزینه شارژ ماهانه و تعمیر و نگهداری
  6. سهولت در نصب ، راه اندازی ، سرویس و نگهداری
  7. راندمان بالاتر نسبت به موتور خانه مرکزی
  8. امنیت بالاتر بخاطر و جود سنسورهای آب گرم مصرفی و شوفاژ و سنسور دود و …….
  9. عدم اشغال فضای مفید در ساختمانها
  10. ابعاد کوچک، تقریبا به اندازه یك دستگاه آبگرمكن دیواری معمولی
  11. تنظیم دما به میزان دلخواه
  12. تامین آب گرم دائم و فراوان در كمترین زمان و جلوگیری از اتلاف انرژی
  13. هر زمان كه شما به آب گرم نیاز داشته باشید دستگاه روشن می شود و در مواقع دیگر خاموش است
  14. ایمنی كامل (دستگاه به صورتی طراحی گردیده كه هیچ خطری را متوجه مصرف كننده آن نمی سازد)
  15. عملكرد مطمئن (تامین گرمایش واحدهای مسكونی تا متراژ حداكثر 350 متر مربع به صورت كامل )
  16. كاركرد آرام و بدون صدا
  17. راندمان حرارتی بالا همزمان با صرفه جویی در مصرف سوخت
  18. كوتاه شدن مسیر لوله های انتقال آب گرم رادیاتور و آب گرم مصرفی به محل مورد نظر و در نتیجه جلوگیری از اتلاف انرژی و زمان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *